Joanna Piotrowska i rzeźba Młodość

Rzeźba we wnętrzach – Młodość

Henryk Glicenstein „Młodość | Siedzący chłopiec | Młody ekstatyk przed enigmą życia | Adolescenza”, ok. 1906, brąz, 59 x 23,5 x 26,5 cm; sygnowany i opisany na podstawie: 'H. Glicenstein Roma’, powojenny odlew.

Bez wahania można nazwać Henryka Glicensteina (1870-1942) jednym z najwybitniejszych rzeźbiarzy żydowskich w historii. Jego kariera rozpięta między Polską, Monachium, Rzymem i Stanami Zjednoczonymi nadal czeka na właściwe rozpoznanie przez naukową historię sztuki i muzealnictwo. Stosunkowo niewielka ilość prac w polskich zbiorach powoduje, że pojawienie się jakiekolwiek rzeźby artysty na rynku sztuki staje się dużym wydarzeniem.

Jego prace są licznie reprezentowane w prestiżowych zbiorach publicznych w Stanach Zjednoczonych, Izraelu, Francji czy Włoszech. Do dzisiaj najbardziej znaną i należącą do najwybitniejszych pracą ze zbiorów polskich jest „Młodość”.

Wychowany na styku kultury polskiej i żydowskiej artysta w swojej dojrzałej twórczości prezentował transkulturową postawę artystyczną. Podejmował tematy i posługiwał się formami klasycznymi dla sztuki europejskiej, wywiedzionymi z tradycji greckiej i rzymskiej. Próbował się jednocześnie włączyć w awangardę artystyczną przełomu wieków, tendencje symbolistyczne i neoklasycystyczne. Dojrzałą twórczość Henryka Glicensteina porównywano z twórczością Artistide’a Maillola, Augusta Rodina, czy Émile’a Antoine’a Bourdelle’a.

Już sam, odautorski tytuł pracy „Młodość” odwołuje widza do dyskursu sztuki symbolistycznej, inspirowanej sztuką antyku i renesansu. Abstrakcyjną kategorię rzeźbiarz postanowił upostaciowić w doskonałym ciele młodego chłopaka. Nie wykreował jednak witalistycznej wizji potężnego ciała atlety. Na cokole, w swobodnej pozie siedzi chłopak, jego ręce symetrycznie opadają na organiczne formy wyrastające z boków graniastosłupa. Bujna czupryna i młodzieńcza twarz przywodzą na myśl idealizowane wizerunki fauna – bożka płodności.

Monografistka artysty, Tamara Sztyma-Knasiecka, chwaliła naiwność i prostotę wyrazu tej pracy, pisząc, iż mogła ona powstać „tylko na włoskiej ziemi, w boskiej nagości południa.”

Nowoczesne wnętrza to piękna architektura, wypełniona obrazami oraz rzeźbą, niestety wciąż zbyt mało eksponowaną. Obiekty te pełnią w naszym życiu nie tylko rolę ozdobną, ale również sprawiają, że przebywanie wśród dobrego designu i sztuki użytkowej daje więcej satysfakcji, pogłębia wrażliwość i możliwość jej kontemplacji. W naszej galerii pokazujemy wnętrza wypełnione sztuką, gdzie obrazy wiszą w otoczeniu rzeźb i antyków.

Zapraszam do zakupu tej pięknej rzeźby „Młodość” Henryka Glicensteina.