Pablo-Picasso-Les-Femmes-Avignon - Chrisites

Pablo Picasso w Bazylei

„W latach 20. ubiegłego wieku Muzeum Sztuki w Bazylei nabyło do swojej kolekcji niewielki zespół rysunków Picassa, a w latach 50. uzupełniło go o kilka obrazów. Od czasów przedwojennych dzieła znanego Hiszpana nabywali też miejscowi kolekcjonerzy, by z czasem zdeponować je w  rodzimym muzeum. Zbiór okazał się ciekawy, więc w roku 1967 muzeum zapragnęło uzupełnić go o dwa ważne dzieła. Ceny Picassa przekraczały już jednak nawet możliwości tej szwajcarskiej instytucji. Miasto ogłosiło więc plebiscyt i tą drogą uzyskało zgodę mieszkańców na wyłożenie sześciu milionów franków. Brakujące dwa miliony czterysta tysięcy zebrano z dobrowolnych datków. Ujęty obywatelską postawą bazylejczyków artysta dorzucił w darze jeszcze trzy obrazy i kilka cennych rysunków. Ten piękny gest wyzwolił z kolei chęć nabycia następnych utworów Picassa – już do prywatnych domów. W ten sposób zasoby sztuki tego niewielkiego miasta wzbogaciły się łącznie o ponad dwieście pięćdziesiąt dzieł najbardziej znanego, a dziś także jednego z najdroższych artystów XX wieku. Można się domyślać, iż nawet jeśli stateczni Szwajcarzy nie mieli zamiłowania do ekstrawagancji ówczesnego skandalisty, to proces gromadzenia środków i przeprowadzania transakcji przekonał ich przynajmniej do handlowej strony całego przedsięwzięcia. Zamiłowanie mogło przyjść później, i było tym większe, im szybszy był przyrost wartości rynkowej wiszących na ich ścianach obrazów”. Tak o wzroście wartości dzieł i poniekąd typowym sposobie działania kolekcjonerów na świecie pisze w swojej najnowszej książce „Rozrzut” Anda Rottenberg, kuratorka i krytyczka sztuki.

W całej okazałości zgadzamy się i hołdujemy zasadzie, iż kupując dzieła artystów, o których zabiegają muzea i wybitne kolekcje instytucjonalne i prywatne, mamy poczucie  finansowego bezpieczeństwa oraz społecznego prestiżu. Daje nam to również pewność, że wybierając dzieła wysokiej jakości,  twórców z ugruntowaną pozycją na rynku sztuki powiększamy wartość zarówno artystyczną, jak i ekonomiczną naszej kolekcji.

👉 Jako osoby od lat związane z rynkiem sztuki oraz rynkiem kapitałowym, kolekcjonujące obrazy, współpracujące z innymi kolekcjonerami, ekspertami rynku, jesteśmy w stanie w profesjonalny sposób doradzić w zdobyciu wyjątkowych dzieł sztuki, pomóc w określeniu rodzaju, charakteru i kierunku rozwoju kolekcji.

👉 Zapraszamy do rozmów na temat sztuki w dwóch aspektach: artystycznym oraz inwestycyjnym.

Na zdjęciu najdrożej sprzedany obraz Pabla Picassa „Les Femmes d’Alger” (Wersja O) w Christie’s za kwotę 179,4 mln USD w 2015 roku.