Franz Kline – Kolejka Chief, 1950, olej na płótnie, 148 x 187 cm
👉 Niedbałe pociągnięcia pędzla i ograniczona kolorystyka obrazu czynią z niego coś, co sprawia wrażenie przypadkowości. Niektórzy krytycy nawet ganili Kline’a za stworzenie prostej formy, którą łatwo można powtórzyć. Dziecko nie potrafiłoby jednak skondensować tylu subtelnych aluzji, determinacji i wrażenia pędu, które Kline’owi udało się zawrzeć w tym obrazie.
🌟 Kline zaczął tworzyć w ekspresyjnym, kaligraficznym stylu od 1950 roku, przez co był łączony z ekspresjonizmem abstrakcyjnym, kierunkiem ważnym w sztuce amerykańskiej od lat 40. po 70. Artyści opierali się na instynktach i emocjach; najważniejsi z nich to Willem de Kooning, Jackson Pollock i Mark Rothko.
🌟 Tytuł obrazu odnosi się do lokomotywy, który to pojazd Franz Kline (1910 – 1962) upodobał sobie w dzieciństwie. Patrząc na to dzieło, można poczuć pęd tej dziwnej czarnej formy, zmierzającej w kierunku widza. Wiele obrazów Kline’a, w charakterystycznej dla niego czarno-białej kolorystyce, przypomina industrialne i wiejskie scenerie Pensylwanii, w których dorastał lub pejzaże Nowego Jorku, w którym odniósł sukces.
🌟 Niektórzy krytycy zauważyli także echo rysunków przedstawiających chorą psychicznie żonę artysty, którą portretował siedzącą w bujanym fotelu – na zewnątrz spokojną, w której wnętrzu skrywał się jednak psychiczny zamęt.
🌟 Artysta niechętnie mówił o przedstawieniach czy znaczeniach stanowiących podłoże jego obrazów. To nacisk na abstrakcję i architektoniczna prostota form Klien’a przemówiła do minimalistów.
🙌 Biało-czarne abstrakcje Kline’a były też porównywalne do orientalnej kaligrafii. Początkowo Kline uprawiał z niezłym skutkiem malarstwo realistyczne, dopiero po spotkaniu Kooninga zwrócił się ku malarstwu gestu.
🙌 Obraz Franza Kline’a Kolejka Chief znajduje się Museum of Modern Art w Nowym Jorku.
Więcej na temat tego i innych obrazów można poczytać w książce Susie Hodge „Przewodnik po sztuce współczesnej”.