René Magritte – „Zasztyletowany czas”, 1938, olej na płótnie, 147 x 98,5 cm
👉 Używając absurdalnych zestawień obiektów, Magritte postąpił podobnie jak dzieci, które często rysują niepasujące do siebie przedmioty – im nie chodzi jednak o zagadki wizualne. Nie wymagają też od odbiorcy rozważenia przyjętych osądów na temat powszednich przedmiotów. Ponadto żadne dziecko nie potrafiłoby odtworzyć precyzyjnego realistycznego stylu malarstwa Magritte’a.
🌟 Bezruch widocznego wycinka pokoju zostaje przerwany przez wyjeżdżającą pędem z kominka lokomotywę parową. Jeden z dwóch stojących na jego gzymsie lichtarzy i zegar odbijają się w lustrze wiszącym nad nim. Niepokoi brak odbicia drugiego lichtarza.
🌟 Tytuł tej pracy – „La Durée Poignardée” (dosłownie: Płynący czas przebity sztyletem) został przetłumaczony na angielski jako „Time transfixed” (Sparaliżowany czas). René Magritte (1898 – 1967) nie był jednak zadowolony z tego tytułu.
🌟 Obraz został namalowany dla Edwarda Jamesa, stałego klienta surrealistów. Artysta chciał, by obraz umieszczono na dole klatki schodowej w domu Jamesa, tak aby lokomotywa „atakowała” gości przechodzących obok. Jednak praca nigdy tam nie zawisła.
🌟 Dwadzieścia lat później, odrzucając wymyślne interpretacje obrazu, Magritte wyjaśnił, że sprzeczne skale, nieoczekiwane zestawienia i nielogiczne umieszczenie przedmiotów ilustrują jego przeświadczenie o niejednoznaczności i absurdalności egzystencji. Demonstrują takie przekonanie, że niezależnie od tego jak realistycznie artysta coś sportretuje, zawsze będzie to jedynie tego czegoś reprezentacja. 🌟 Mając na uwadze zarówno filozofię, jak i psychologię, artysta postawił sobie wyzwanie zestawienia dwóch obrazów w taki sposób, aby sugerowały w umyśle widza trzecią, nie obrazową rzecz. Tutaj połączył dwa bardzo odmienne obiekty – pociąg i kominek – w kompozycję, która stała się jednym z jego najbardziej ikonicznych dzieł. Chociaż kominek jest domowy, a pociąg przemysłowy, łączy je dym. Magritte rozumiał, że widzowie połączą kłębiący się wydech lokomotywy z kłębami dymu unoszącymi się przez kominy, odkrywając poetycką tajemnicę obrazu. To połączenie racjonalności z irracjonalnością, czyli istota surrealizmu.
🙌 Obraz René Magritte’a – „Zasztyletowany czas” znajduje się w Art Institute of Chicago, USA.
Więcej na temat tego i innych obrazów można poczytać w książce Susie Hodge „Przewodnik po sztuce współczesnej”.