Jasper Johns – „Flaga na białym tle z kolażem”, 1955, enkaustyka na płótnie, 57 x 49 cm
👉 Rozedrgane, wyraźne ślady pędzla i kolory celowo pozbawione kontrastu walorowego wydają się zabiegiem wystarczająco prostym, żeby poradziło z nim sobie dziecko. Jednak obraz jest też zagadką dla widza, stawia pytanie, czy wartość estetyczna jest nieodłączną cechą konkretnego obiektu i czy może być ona nadana jedynie przez artystę.
🌟 Jasper Johns (ur. 1930) malarz i konstruktor obiektów, odrzucił to, co uważał za malarskie oszustwo, aby tworzyć sztukę, która mogłaby być postrzegana jako sama rzeczywistość. Od połowy lat 50. tworzył płótna takie jak „Flaga na białym tle z kolażem”. W tym czasie wielu artystów poszukiwało nowych idei, które mogłyby zaistnieć po okresie dominacji abstrakcji ekspresyjnej. Johns dbał o formę, ale też przywiązywał dużą wagę do tematu.
🌟 Istota „Flagi na białym tle z kolażem” leży w procesie jej powstawania. Niefrasobliwa i prowokująca, realistyczna i pomysłowa, bezpośrednia i wielopłaszczyznowa praca przedstawia paradoks. Rezygnując z osobistych deklaracji i odcinając się od symbolicznych skojarzeń, Johns zachęca widzów, aby sami wyrobili sobie zdanie.
🌟 Bezpośredniość przedstawienia naturalizuje obraz, a zarazem klarowne malarskie zabiegi tworzą zamierzony epigram. Artysta zadaje podstawowe pytania: Czy to flaga, czy tylko jej kopia? Czy to dzieło sztuki? Czy to ma znaczenie? Przekorne, prowokujące do myślenia, stworzone w czasie zimnej wojny dzieło jest efektem zaangażowania Johnsa we współczesne debaty artystyczne.
🌟 Jasper Johns mówi, że nauczył się czym jest sztuka, od Roberta Rauschenberga, natomiast stymulowało go malarstwo gestu Willema de Kooninga i współpraca z Johnem Cage’em i Merce’em Cunninghamem. Wyprowadzał amerykańską sztukę spod dominacji abstrakcjonizmu ekspresyjnego i budował fundament dla popartu i minimalizmu.
🙌 Obraz Jaspera Johnsa, „Flaga na białym tle z kolażem” znajduje się w Kunstmuseum Basel w Bazylei, Szwajcaria.
Więcej na temat tego i innych obrazów można poczytać w książce Susie Hodge „Przewodnik po sztuce współczesnej”.