Martin Maloney - Sony Levi - 1997

Dlaczego kilkulatek nie mógłby tego zrobić? Jak rozumieć sztukę współczesną?

Martin Maloney  – SONY LEVI, 1997, olej na płótnie, 173,5 x 298 cm

👉  Krzywe linie, smugi farby, żywe kolory i brak starania o oddanie zmieniającej się tonacji i głębi – to cechy malarstwa wszystkich dzieci. Jednak infantylny, niezdarny styl tu został użyty przez Maloneya w konkretnym celu. Banalny obraz zwraca uwagę na sprawę kształtowania przez media modelu społeczeństwa konsumenckiego końca XX wieku.

🌟 Dzieło to, zniszczone w pożarze galerii Saatchi w 2004 roku, gdzie było wystawiane, jest typowym przykładem żywiołowego stylu artysty. Martin Maloney (ur. 1961) tworzy ekspresyjne, śmiałe kolorystycznie obrazy, które wydają się trywialne i nieporadne. Rozmyślnie maluje niezdarnie, aby nie zaprzątać uwagi widzów umiejętnościami technicznymi.

🌟 Przedstawiona w leniwej pozie postać słucha muzyki przez słuchawki i jest otoczona różnymi zniekształconymi przedmiotami. Praca odnosi się bezpośrednio do konsumpcjonizmu, ale jest pełna humoru i  celowo lekceważy to, co  było czczone jako tradycyjna sztuka. Postać, mimo że uproszczona i zdeformowana, jest rozpoznawalna, a scena niemal anegdotyczna, niczym zdjęcie z życia. Z tego względu można porównać ten obraz do XVIII-wiecznego malarstwa takich malarzy jak Jean-Antoine Watteau czy Jean-Honoré Fragonard, ponieważ skupia uwagę na codziennym życiu i „pospolitym człowieku”.

🌟 Maloney w szwej sztuce celebruje zwykłość ludzi i dzieli się z widzem przenikliwymi, czasem komicznymi obserwacjami z życia współczesnej kultury. Ilustrując współczesną kulturę, Maloney mówi o ludzkiej chciwości, materializmie i życiu domowym.

🌟 Zaklasyfikowany w 1997 roku do Young British Artists, Maloney inspirował się twórczością wielu artystów – między innymi Kooninga, Twombly’ego, Vuillarda, Baselitza i Marca.

🙌 Obraz Martina Maloneya, SONY LEVI przebywał w Saatchi Gallery w Londynie, do 2004 roku, w którym spłonął w pożarze zajmującym dużą część zbiorów, a same straty oszacowano na kilkadziesiąt milionów funtów.

Więcej na temat tego i innych obrazów można poczytać w książce Susie Hodge „Przewodnik po sztuce współczesnej”.