Amedeo Modigliani – „Portret Juana Grisa”, 1915, olej na płótnie, 55,5 x 38 cm
👉 Modigliani tworzył w okresie, kiedy sztuka naiwna, syntetyzm i uproszczenia formy były w modzie. Dlatego twierdzenie, że taki portret mogłoby namalować dziecko, nie uchybia artyście. Jednakże jako fuzja różnych wpływów – afrykańskich masek, Paula Cézanne’a, Henriego Rousseau, Picassa i Brâncuşiego, a także filozofii Nietzschego – praca ta jest złożona dużo bardziej niż cokolwiek wykonanego przez pięciolatka i artystycznie dojrzała.
🌟 Juan Gris i Amedeo Modigliani (1884 – 1920) zostali przyjaciółmi w 1906 roku, kiedy obaj przenieśli się do Paryża – Gris z Hiszpanii, a Modigliani z Włoch. Modigliani malował jedynie portrety ludzi, których znał, lecz mimo to żaden z jego obrazów, ten też, nie wyraża cech osobowości modela. Poprzez pusty wzrok i kanciastość portret ten skutecznie uprzedmiotawia wizerunek malowanego. Oczy są płaskie, czarne, nie mają źrenic, przez co nie można ustalić kierunku ich spojrzenia, a praca staje się neutralna niczym martwa natura.
🌟 Między 1914 a 1916 rokiem Modigliani tworzył pod wpływem kubistów, zwłaszcza przyjaciół paryskich – Picassa, Braque’a i Grisa, a portrety wykonane przez niego w tamtym czasie przedstawiają głównie współczesnych.
🌟 Zredukowana, kanciasta forma wizerunku, wydłużona szyja, migdałowe oczy i owalna twarz stylizowane, uproszczone, malowane niemal jak z szablonu, mimo wszystko bardzo przypominają Grisa.
🌟 Chociaż Modigliani podziwiał kubizm, nigdy nie rozczłonkowywał figur ani nie próbował pokazać jednej rzeczy z kilku punktów widzenia jednocześnie, tak jak kubiści. Jego głównym celem było nadanie obrazowi „ciasnej powłoki farby”.
🙌 Obraz Amedeo Modiglianiego „Portret Juana Grisa” znajduje się w kolekcji Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku.
Więcej na temat tego i innych obrazów można poczytać w książce Susie Hodge „Przewodnik po sztuce współczesnej”.