Biennale di Venezia - Polski Pawilon

Biennale Sztuki w Wenecji

Ruszyła 60. edycja Biennale di Venezia, jednego z najważniejszych wydarzeń w świecie sztuki z hasłem przewodnim „Foreigners Everywhere”, czyli „Obcokrajowcy są wszędzie”. Hasło to jest na tyle pojemne, że obejmuje zagadnienia związane z migracją, uchodźstwem, poczuciem obcości, wykluczeniem, konfliktami i cierpieniem niewinnych.

Dla Adriano Pedrosa, dyrektora artystycznego i kuratora głównej wystawy „Foreigners Everywhere”, to sformułowanie tworzy ramy dla inkluzywności, która nie polega tylko na przynależności do grupy narodowej czy etnicznej. Tutaj „obcy” zaczyna oznaczać każdą formę odmienności, która może tworzyć granice i fikcję między grupami ludzi. Płeć, seksualność i kultura mogą działać jak mury wykluczenia, a bycie obcokrajowcem oznacza walkę z tą alienacją.

Biennale di Venezia składa się z wystawy głównej oraz wystaw w pawilonach narodowych.

Polska sztuka w Wenecji.

Oprócz pawilonu polskiego, w którym znajduje się wystawa ukraińskiego kolektywu Open Group pod tytułem „Powtarzajcie za mną II”, przedstawiająca świadków wojny w Ukrainie, opowiadających o wojnie poprzez naśladowanie zapamiętanych dźwięków wojny, której kuratorką jest Marta Czyż.

Pojawiły się dwa dodatkowe mocne polskie akcenty jako wydarzenia towarzyszące – wystawy Ewy Juszkiewicz oraz Andrzeja Wróblewskiego.

Ekspozycja prac Ewy Juszkiewicz „Locks With Leaves And Swelling Buds” (Zamki z liśćmi i nabrzmiałymi pąkami), została zorganizowana przez FABA Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso, założona przez wnuka Pabla Picassa. Wystawę zorganizowano przy wsparciu niemieckiej galerii Almine Rech reprezentującej artystkę w całej Europie. Kuratorem wystawy jest dyrektor artystyczny hiszpańskiego Muzeum Thyssen-Bornemisza, Guillermo Solana. 

Kolejnym jest monograficzna wystawa „Andrzej Wróblewski (1927-1957) In the First Person”, jednego z najważniejszych polskich malarzy II połowy XX wieku. W sztuce powojennej to znaczący dla polskiej kultury artysta, który inspirował kolejne pokolenia twórców polskich. Osobistym doświadczeniem Wróblewskiego były wojna, śmierć bliskich osób, brutalność. Pozostawił odważny, rewolucyjny i śmiały dorobek, w tym monumentalne dla polskiej sztuki współczesnej serie m.in. „Rozstrzelań”, „Szoferów” „Kolejek”. Kuratorką wystawy jest Ania Muszyńska.

Międzynarodowa Wystawa Sztuki – La Biennale di Venezia trwa do 24 listopada 2024.